האם כל החיות אוכלות דיאטה עתירת שומן (1)?

קח בקר, כבשים, סוסים, גורילות, קרנפים, קואלות, כולם אוכלי עשב (herbivores) האוכלים עשב או עלים. קח אריות, זאבים, דובי קוטב – כולם אוכלי בשר שטורפים חיות אחרות (ואנשים). לפני שנמשיך אני רוצה שתשאל את עצמך מי מהם אוכל, בסביבתו הטבעית דיאטה עתירה או דלה בפחמימות?

סביר להניח שתסווג את אוכלי העשב כאוכלי דיאטה דלת שומן ואת הטורפים כאוכלי דיאטה עתירת שומן.

מאמר מ 1997 בכתב העת לתזונה (1.) בודק את תזונת הגורילה של השפלה המערבית (Western Lowland Gorilla)

הגורילה אוכלת עלים של כ-200 מינים שונים של צמחים. מזון זה הוא דל בשומן ובפחמימות זמינות משתנה בתכולת החלבונים ועתיר מאוד בסיבים. אבות המזון ל 100 גרם חומר יבש (ללא מים) נמצאו:

שומן –  0.5 גר'

פחמימות זמינות – 7.7 גר'

חלבונים – 11.8 גר'

סיבים – 74 גר' בממוצע

במושגים של אחוז מהקלוריות

שומן – 5.9%

פחמימות זמינות – 37.1%

חלבונים – 57%

על פניו, אם כן, נראה שהגורילה אוכלת דיאטה דלה מאוד בשומן ועתירה בחלבונים אך הדברים אינם כפי שהם נראים ממבט ראשון.

אף יונק, אפילו לא אוכל עשב, לא פיתח אנזים שיוכל לעכל סיבים של ירקות. זו הסיבה שאנחנו נוטים להתעלם מהם כאשר אנחנו מחשבים את  צריכת הקלוריות שלנו. אולם יש הרבה מיקרו-אורגניזמים ובקטריות שיכולים לעשות את העבודה בשביל היונקים. אוכלי העשב מעסיקים ביליוני בקטריות.

השוואה בין בני אדם וגורילות

אפשר לראות מהתמונה שיש הבדל ניכר בצורה בין אדם וגורילה. אך הבטן של הגורילה לא רק רחבה יותר מזו של האדם היא גם מעוצבת לגמרי באופן שונה.:

אדם

המעי הדק הוא האיבר העיקרי למיצוי חומרי מזון

  • המעי הדק מהווה 50% מנפח הכללי
  • המעי העיוור והמעי הגס מהווים 20% מהנפח
  • גורילה

    יחסים בדיוק הפוכים

  • המעי הדק מהוו כ 25% מהנפח
  • המעי העיוור והמעי הגס מהווים כ 53% מהנפח
  • הבדל זה הוא משמעותי מאוד. באוכלי עשב כמו גורילה, המעי העיוור והמעי הגס מאחסנים מושבות עצומות של בקטריות אשר מתסיסות פחמימות, בעיקר סיבים, ומשתמשות בהם ליצור שומנים רוויים קצרי שרשרת – בעיקר חומצות אצטיות, פרופיוניות, ובוטיריות. אלה לאחר מכן נספגות על ידי הגוף ומשמשות מקור אנרגיה.

    אם מסתכלים על הדיאטה של הגורילה, אנו מוצאים שסיבים מספקים כ 1.5 kcal (קילו קלוריות) לגרם של סיבים בצורת של שומנים רוויים קצרי שרשרת. מכיוון שסיבים מהווים כשלושה רבעים מהדיאטה של הגורילה, צורת אנרגיה זו מהווה חלק משמעותי בסך כל צריכת האנרגיה.

    השומנים האלה צריכים להיות מוספים לצריכת השומנים שכבר נמצאת בדיאטה של הגורילות וכך אנו מקבלים את הפרופורציות הבאות:

    סך הכל

    חלבונים – 24.3%

    פחמימות – 15.8%

    שומנים –   59.8%

    במילים אחרות – למרות שהדיאטה של הגורילות, רק עלים, נראית כמו דיאטה דלת שומן ועתירת פחמימות היא למעשה עתירת שומנים, מתונה בחלבונים ודלה בפחמימות.

    אך מה לגבי חיות אחרות? את זאת נראה בחלק הבא שלא יאחר לבא. (קישור לחלק II)

    הפוסט הזה הוא תרגום של פוסט בבלוג של בארי גרוב (Barry Grove). בארי הוא דוקטור לתזונה וזה שנים רבות שהוא כותב נגד הדיאטה המקובלת ובעד דיאטה עתירת שומן. ספרו האחרון הוא Trick or Treat

    1. Popovich DG, et al. The Western Lowland Gorilla Diet Has Implications for the Health of Humans and Other Hominoids. J Nutr 1997; 127: 2000-2005.

    Be Sociable, Share!
    פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

    סגור לתגובות.