איך לשכנע דיאטנית בנכונות גישת הפליאו?

לפני מספר ימים, בתוכנית הבריאות של רשת ב' בהנחייתה של עופרה נחמד, הציגה דיאטנית הבית של התוכנית, שהיא גם הדיאטנית הראשית קופ"ח הכללית, את הדירוג של גוגל למספר החיפושים ב-2103 שהכילו את המילה דיאטה.

"דיאטת פליאו" הייתה במקום הראשון. למרבה המבוכה (של הדיאטנית) היא אפילו לא ידעה לבטא את המילה פליאו ("פילאו"???) אז חשבתי שזה זמן לא רע להציג את הידע של הדיאטנית המצוייה בכל תחום, לא רק בביטוי השם פליאו. לעזרתי בא פוסט יוצא מן הכלל באיכותו מהבלוג Authority Nutrition של Kris Gunners, סטודנט לרפואה באיסלנד שביסס את מעמדו המוביל לאחרונה בקהילת הפליאו בעקבות ההסתמכות הנרחבת שלו על מחקרים מדעיים להוכחת טענותיו.

הנה תרגום הפוסט:

אני אוהב תזונה אבל באמת שונא את הדרך שבה היא מיושמת. הרבה דיאטניות לא מבססות את ההמלצות התזונתיות שלהם על המדע העדכני. (1)

ההמלצות הכלליות לא מעודכנות לחלוטין. הם בקושי השתנו בעשרות השנים האחרונות, למרות שמדע התזונה התקדם בצעדי ענק.

באופן אישי הפסקתי להכנס לוויכוחים בקשר לתזונה ברשת בגלל שזה צורך זמן רב ומתסכל.

אך אני יודע שהרבה אנשים כן נכנסים לויכוחים אלה לעיתים קרובות, כך שהחלטתי לכתוב מאמר לספק לאנשים אלה "תחמושת" כדי לנצח באותם ויכוחים בקלות.

הדרך הטובה ביותר לנצח בוויכוחים אלה היא לספק קישור למחקר מדעי טוב. אחרי הכל, תזונה היא מדע למרות שלעיתים היא דומה לדת או פוליטיקה.

אם אתה מוצא עצמך אי פעם בוויכוח עם דיאטנית לא מעודכנת, טבעוני או קנאי של דלות שומן, הרגש חופשי להשתמש בתשובות ובמחקרים המפורטים להלן. הוסף דף זה למועדפים אם יש לך נטיה להכנס לויכוחים אלה לעיתים קרובות.

הערת אזהרה: הרבה דיטאניות הם טובות ומאוד אינטיליגנטיות ומוכשרות . אך לרוע המזל…אלה המצוטטות ביותר בדרך כלל שופכות את אותן שטויות על פחות שומן והרבה דגנים שהביאו אותנו למשבר הבריאות הנוכחי.

דיאטניות אומרות: "הדיאטה הטובה ביותר היא דלת שומן, עם פחמימות שמהוות כ- 50-60% מהקלוריות"

תשובה: הדיאטה דלת השומן נחקרה במספר מחקרים רבי משתתפים עם קבוצת ביקורת. היא אינה גורמת כל הורדה במשקל בתקופה של 7.5 שנים ואין לה בעצם שום השפעה על מחלות לב או סרטן.

הדיאטה דלת השומן היא כשלון קולוסלי. כל המחקרים העיקריים מראים שהיא אינה עובדת.

מחקרים

  1. Howard BV, et al. Low-fat dietary pattern and weight change over 7 years: the Women’s Health Initiative Dietary Modification Trial. Journal of the American Medical Association, 2006.
  2. Howard BV, et al. Low-Fat Dietary Pattern and Risk of Cardiovascular Disease.Journal of the American Medical Association, 2006.
  3. Multiple Risk Factor Intervention Trial: Risk Factor Changes and Mortality Results. Journal of the American Medical Association, 1982.

More: Show them this article.

דיאטניות אומרות: "סוכר הוא לא טוב אך רק בגלל שאלו קלוריות ריקות"

 תשובה: האפקטים המזיקים של סוכר הם הרבה מעבר לקלוריות ריקות. כאשר הוא נצרך בעודף, הוא יכול להוביל לאפקטים מזיקים מאוד למטבוליזם וגורם התנגדות לאינסולין, כבד שומני והפרעות מטבוליות אחרות.

המחקרים מראים שבטווח הארוך צריכה גבוהה של קשורה בסיכון להשמנת יתר, סוכרת מסוג 2, מחלות לב ואף סרטן.

מחקרים

  1. Stanhope KL, et al. Consuming fructose-sweetened, not glucose-sweetened, beverages increases visceral adiposity and lipids and decreases insulin sensitivity in overweight/obese humans. Journal of Clinical Investigation, 2009.
  2. Stanhope KL, et al. Adverse metabolic effects of dietary fructose: results from the recent epidemiological, clinical, and mechanistic studies. Current Opinion in Lipidology, 2013.
  3. Ludwig DS, et al. Relation between consumption of sugar-sweetened drinks and childhood obesity: a prospective, observational analysis. The Lancet, 2001.
  4. Schulze MB, et al. Sugar-Sweetened Beverages, Weight Gain, and Incidence of Type 2 Diabetes in Young and Middle-Aged Women. Journal of the American Medical Association, 2004.
  5. Bostick RM, et al. Sweetened beverage consumption and risk of coronary heart disease in women. Cancer Causes & Control, 1994.
  6. Fung TT, et al. Sugar, meat, and fat intake, and non-dietary risk factors for colon cancer incidence in Iowa women. The American Journal of Clinical Nutrition, 2009.

More: Even more studies here.

דיאטניות אומרות: "ביצים מעלות כולסטרול ומובילות למחלות לב"

 תשובה: הכולסטרול בביצים לא מעלה כולסטרול "רע" בדם. הוא מעלה HDL (הטוב). כולסטרול בביצים בעצם משפר את פרופיל השומנים בדם.

המחקרים מראים שצריכת ביצים לא קשורה במחלות לב. ביצים הם בין המאכלים המזינים ביותר על כדור הארץ.

מחקרים

  1. Rong Y, et al. Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. British Medical Journal, 2013.
  2. Fernandez ML. Dietary cholesterol provided by eggs and plasma lipoproteins in healthy populations. Current Opinion in Clinical Nutrition & Metabolic Care, 2006.
  3. Blesso CN, et al. Whole egg consumption improves lipoprotein profiles and insulin sensitivity to a greater extent than yolk-free egg substitute in individuals with metabolic syndrome. Metabolism, 2013.

דיאטניות אומרות: "חלבון מזיק לכליות"

 תשובה: לעיתים קרובות נטען שצריכה גבוהה של חלבון יכולה לגרום נזק לכליות אך זה מוטעה. למרות שחשוב לאנשים בעלי מחלת כליות להוריד את כמות החלבון אין הדבר נכון לבעלי כליות בריאות.

המחקרים מראים שלצריכת חלבונים גבוהה אין אפקט שלילי על תיפקוד הכליות אצל אנשים בריאים, אפילו לא אצל "מנפחי שרירים" שצורכים כמויות גבוהות של חלבון.

מחקרים

  1. Manninen AH. High-Protein Weight Loss Diets and Purported Adverse Effects: Where is the Evidence? Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2004.
  2. Martin WM, et al. Dietary protein intake and renal function. Nutrition & Metabolism, 2005.

דיאטניות אומרות: "שומן רווי מעלה כולסטרול וגורם מחלות לב"

 תשובה: זה מיתוס. שומן רווי מעלה HDL ("הטוב") והופך חלקיקי LDL מקטנים לנפוחים שאינם מעלים את הסיכון למחלות לב.

נושא זה נחקר רבות בעשרות השנים האחרונות והמחקרים מראים באופן עקבי ששומן רווי אינו קשור הצורה כלשהי למחלות לב.

מחקרים

  1. Siri-Tarino PW, et al. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. The American Journal of Clinical Nutrition, 2010.
  2. Mente A, et al. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Archives of Internal Medicine, 2009.
  3. Dreon DM, et al. Change in dietary saturated fat intake is correlated with change in mass of large low-density-lipoprotein particles in men. The American Journal of Clinical Nutrition, 1998.

More: The saturated fat myth has been debunked thoroughly here and here.

דיאטניות אומרות: "דיאטות דלות פחמימות הן לא בריאות"

 תשובה: זה פשוט לא נכון. מאז 2002, דיאטות דלות פחמימות נחקרו באופן אינטנסיבי ויותר מ-20 מחקרים עם קבוצות ביקורת בוצעו.

הם באופן עקבי מובילים לתוצאות בריאותיות יותר טובות מאשר הדיאטה דלת השומן המסורתית. הם גורמים לירידה רבה יותר במשקל ומשפרות את כל גורמי הסיכון למחלות, כולל טריגליצרידים, HDL ורמות סוכר בדם.

  1. מחקרים
  1. Westman EC, et al. Low-carbohydrate nutrition and metabolism. American Journal of Clinical Nutrition, 2007.
  2. Hession M, et al. Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Obesity Reviews, 2008.
  3. Santos F, et al. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obesity Reviews, 2012.

More: Many more studies and a thorough review of the science here

 

דיאטניות אומרות: "חלבון מזיק לעצמות שלך וגורם אוסטאופורוסיס"

תשובה: למרות שזה נכון שחלבון יכול לגרום לאיבוד סידן מהעצמות בטווח הקצר, האפקט הזה לא נשמר לטווח הארוך.

למעשה, מחקרים מראים באופן עקבי שחלבון משפר את בריאות העצם בטווח הארוך, לא ההיפך. לכן, העצה הנוראית לצרוך מעט חלבון מעלה את הסיכון לאוסטיאופורוסיס.

מחקרים

  1. Kerstetter JE, et al. Dietary protein and skeletal health: a review of recent human research. Current Opinion in Lipidology, 2011.
  2. Bonjour JP. Dietary protein: an essential nutrient for bone health. The Journal of the American College of Nutrition, 2005.
  3. Munger RG, et al. Prospective study of dietary protein intake and risk of hip fracture in postmenopausal women. The American Journal of Clinical Nutrition, 1999.

דיאטניות אומרות: "אנשים צריכים לצמצם צריכת מלח"

תשובה: למרות שהגבלת מלח יכולה להוריד לחץ דם, היא לא מורידה את הסיכון למחלת לב או מוות.

מספר מחקרים אף מראים שהגבלת מלח קפדנית מידי יכולה להעלות גורמי סיכון למחלות.

אין אינפורמציה מדעית התומכת בהמלצה ל 1500-2300 מ"ג מלח ליום ואנשים בריאים יכולים לצרוך כמויות נורמליות של מלח ללא נזק.

מחקרים

  1. Taylor RS, et al. Reduced dietary salt for the prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2011.
  2. Jurgens G, et al. Effects of low sodium diet versus high sodium diet on blood pressure, renin, aldosterone, catecholamines, cholesterols, and triglyceride.Cochrane Database of Systematic Reviews, 2003.
  3. Garg R, et al. Low-salt diet increases insulin resistance in healthy subjects.Metabolism, 2011.

More: Many more studies on the sodium myth here and here.

 

דיאטניות אומרות: שמנים רב בלתי רוויים מורידים כולסטרול ומורידים סיכון למחלות לב"

תשובה: יש שני סוגים של שומן רב בלתי רווי, אומגה 3 ואומגה 6. נכון שאומגה 3 מוריד את הסיכון למחלות לב אך הדבר אינו נכון לגבי אומגה 6.

למרות שאומגה 6 (שמן סויה, שמן תירס וכו') מוריד כולסטרול, המחקרים מראים שהוא בעצם מעלה את הסיכון למחלות לב.

לכן, ההמלצה הנוראית להגביר את צריכת השמנים הרב בלתי רוויים, ללא קשר לסוג, היא כנראה תורמת לעליה במחלות לב.

מחקרים

  1. Ramsden CE, et al. Use of dietary linoleic acid for secondary prevention of coronary heart disease and death. British Medical Journal, 2013.
  2. Lands WE, et al. Dietary fat and health: the evidence and the politics of prevention: careful use of dietary fats can improve life and prevent disease.Annals of the New York Academy of Sciences, 2005.
  3. Ramsden CE, et al. n-6 fatty acid-specific and mixed polyunsaturate dietary interventions have different effects on CHD risk: a meta-analysis of randomised controlled trials. British Journal of Nutrition, 2010.

More: Many more studies on vegetable oils here.

 

הדיאטניות אומרות: "אנשים צריכים לבחור במוצרי חלב דלי שומן כדי להוריד קלוריות ושומן רווי"

תשובה: אין עדות שיש תועלת לאנשים מבחירת מוצרי חלב דלי שומן לעומן עתירי שומן. בנוסף, דלי השומן הם בדרך כלל עמוסים בסוכר.

מוצרי חלב מלא (במיוחד מפרות שאוכלות עשב) מכילים הרבה גורמי תזונה חשובים כמו ויטמין K2 ובוטיראט הנדירים מאוד בתזונה הרגילה.

מוצרי חלב מלא בעצם קשורים בסיכון נמוך יותר להשמנת יתר. במדינות בהם מוזנות הפרות בעשב, לאנשים הניזונים מיותר שומן ממוצרי חלב סיכון קטן בהרבה לחלות במחלות לב.

מחקרים

  1. Kratz M, et al. The relationship between high-fat dairy consumption and obesity, cardiovascular, and metabolic disease. European Journal of Nutrition, 2013.
  2. Bonthius M, et al. Dairy consumption and patterns of mortality of Australian adults. European Journal of Clinical Nutrition, 2010.
    1. Smit, et al. Conjugated linoleic acid in adipose tissue and risk of myocardial infarction. The American Journal of Clinical Nutrition, 2010.

 

דיאטניות אומרות: ירידה במשקל היא רק עניין של קלוריות פנימה לעומת קלוריות החוצה"

תשובה: זה מוטעה לחלוטין. קלוריות ממקורות תזונתיים שונים עוברות דרך תהליכים מטבוליים שונים בגוף ויש להם השפעות שונות על רעב, הורמונים והמוח.

בנוסף, אל נשכח שבריאות היא הרבה יותר משאלה של משקל. מקורות קלוריים מסויימים (סוכר, שמנים צמחיים מזרעים) יכולים לגרום נזקים למטבוליזם שאין להם ולא כלום עם ערכם הקלורי.

מחקרים

  1. Feinman RD, et al.“A calorie is a calorie” violates the second law of thermodynamics. Nutrition Journal, 2004.
  2. Johnston CS, et al. Postprandial thermogenesis is increased 100% on a high-protein, low-fat diet versus a high-carbohydrate, low-fat diet in healthy, young women. The Journal of the American College of Nutrition, 2002.
  3. Veldhorst MA, et al. Presence or absence of carbohydrates and the proportion of fat in a high-protein diet affect appetite suppression but not energy expenditure in normal-weight human subjects fed in energy balance. British Journal of Nutrition, 2010.

More: Many more studies on the calorie myth here.

דיאטניות אומרות: "צריך לאכול הרבה ארוחות קטנות לאורך היום"

תשובה: זהו מיתוס שכדאי לאכול הרבה ארוחות קטנות במקום מעט גדולות. המחקרים מראים שאין לכך כל השפעה על הבריאות או משקל הגוף.

מחקרים

  1. Bellisle F, et al. Meal frequency and energy balance. British Journal of Nutrition, 1997.
  2. Cameron JD, et al. Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet. British Journal of Nutrition, 2010.

More: A thorough debunking of this myth here.

דיאטניות אומרות: "שומן משמין אותך"

תשובה: למרות ששומן מכיל יותר קלוריות לגרם מאשר פחמימות וחלבון, הוא לא משמין יותר מהם. אכילת מזון עתיר בשומן מורידה את התיאבון.

המחקרים מראים באופן עקבי שדיאטות עתירות שומן (אך דלות בפחמימות) מובילות ליותר הורדה במשקל מדיאטות דלות בשומן.

מחקרים

  1. Brehm BJ, et al. A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2003.
  2. Yancy WS, et al. A low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-fat diet to treat obesity and hyperlipidemia: a randomized, controlled trial. Annals of Internal Medicine, 2004.
    1. Westman EC, et al. The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutrition & Metabolism, 2008.

עוד משהו?

יש עוד הרבה מיתוסים מגוכחים שאתם רוצים שאכסה? כתבו בתגובות ואראה אם אני יכול להוסיף אותם לרשימה. זה יהיה נהדר אפ פוסט זה יוכל להיות "נשק" לכולנו בשינוי העולם, דיאטנית אחת בכל פעם.

עד כאן התרגום. לא תרגמתי קטע על בשר שבו לדעתי הכותב חסר ידע מספק בבעייתיות של מחקרים תצפיתיים בתזונה.

תרגום הפוסט הזה הפגיש אותי פעם נוספת עם ההיקף העצום של הטעות הנוראית הנקראת המלצות התזונה. שום דבר כמעט ממה שאומרים לנו יום יום הרשויות שאמורות להגן עלינו אינו נכון ולא רק שהן אינן עוזרות לבריאותנו אלא הורסות אותה. הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות וכל העוסקים בהמלצות התזונה כוונתם טובה אבל תוצאות פעילותם נוראיות. אני מתנצל על השימוש בלשון נקבה "דיאטניות" אבל בעברית צריך לבחור מין ולכתוב "דיאטנים" היה פשוט מגוחך.

שנהיה בריאים

מיקי

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

16 תגובות בנושא איך לשכנע דיאטנית בנכונות גישת הפליאו?

  1. מאת אסף‏:

    תודה על התרגום מיקי, אני בטוח שהפוסט הזה ישמש רבים ויעשה סדר בעודף המידע הקיים כיום ברשת.

  2. מאת לירז בלומנפלד‏:

    תודה מיקי על הפוסט , לגזור ולשמור !!
    🙂

  3. מאת רועי פ.‏:

    פשוט אדיר – כל הכבוד מיקי. אני אצטט את הפוסט הזה לעיתים קרובות

  4. מאת livliv‏:

    למדתי בעבר קורס תזונה. הדיאטנית אמרה בפירוש שצריך לשמור על יחס בין אמגה 3 לאומגה 6. שומן בלתי רווי מתחמצן ולכן לא טוב לצורך בכמות גבוהה. שצריך לצרוך שומן חד בלתי רווי כמו קנולה ושמן זית. את הקנולה הסקתי ממזמן לצרוך. היא הסבירה שפחחמות בכמות 50-60% גרמו להעלאת הטריצלידים וכן תורמים לסכרת ולכן הורידה ל-45% . סוכר מעלה טריצילידים וגורם לסכרת בטווח הארוך. יש לה פוביית שומן רווי. אמרה שצריך לצרוך 10% מהקלוריות שמגיעות משומן שומן רווי. היא ציינה שמוצרי דלי שומן כמו 0% יגרמו לאי ספיגת שומנים ממסים בשומן.
    בקיצור חלק מהטענות הופרכו, אבל עדיין יש מיתוסים שצריך להפריך.

  5. מאת מיה שטרן‏:

    תודה מיקי!
    מדפיסה ושמה בכיס, טוב גם לחברים וקרובי משפחה שמדקלמים את דברי הדיאטניות…

  6. מאת רון‏:

    אני דיאטן קליני, כן כן, יש גם דיאטנים גברים.. קשה היה להתעלם מהשימוש הציני שלך במילה "דיאטניות" כאילו כדי ליצר דימוי שלילי לתחום התזונה הקלינית.. "דיאטניות אומרות.." זה פשוט התרסה, וחבל שבחרת לקשט את המאמר שלך בגוון הזה.
    ועכשיו לעניין, כמי שעוסק בקרוספיט, גישת הפליאו נזרקה בפניי אינספור פעמים, היא לא זרה לאנשי מקצוע וכל ניסיון לייצר סטיגמה שכזו פשוט שגויה.
    בפוסט זה אתה מביא פשוט מידע שגוי, ממש כך, אין דרך אחרת לתאר את זה. אני לא חושב שיש לכל מי שקורא את הפוסט הזה כלים לשפוט האם דבריך נכונים או לא, זו אחריות גדולה מאוד מצידך.
    "דיאטניות" לא אומרות שהדיאטה דלת השומן עם 50-60% פחמימות היא המומלצת. הן יודעות להתאים תכנית תזונה למצב פיזי נתון.
    "דיאטניות" לא אומרות שסוכר לבן אינו בריא רק משום שהוא מהווה קךוריות ריקות (מאיפה הבאת את זה?) הן ממליצות על צריכה מינימלית ומחנכות להשפעות השליליות של היפראינסולינמיה.
    "דיאטניות" לא טוענות שביצים מעלות כולסטרול ומובילות למחלות לב, הן מעודכנות מספיק בשביל להמליץ על צריכה ללא הגבלה (מלבד מצבים קליניים מסויימים) ואחראיות מספיק בשביל לבדוק למי זה מתאים במקום לצאת בהצהרה גורפת.
    "דיאטניות" לא אומרות שחלבון מזיק לכליות. הן יודעות טוב מאוד מה הקשר בין חלבון לפתקודי כליות, יודעות להסתכל לך בבדיקות דם ולהגיד לך "לך תתחרע" או "תתחיל לצמצם כמויות, קצב סינון הכליות שלך בעייתי", הן בטח שלא יהיו לא אחראיות ויגידו שצריכת חלבון המונית מתאימה לכולם.
    "דיאטניות" לא אומרות שירידה במשקל היא עניין של מאזן קלורי בלבד. הן מסבירות את הקשר ואת שאר הפקטורים במשחק.
    "דיאטניות" ממליצות על פיזור ארוחות לאורך היום כי יש גם מחקרים אחרים!!!! כאלו שלא הצגת שמראים בדיוק ההפך.

    יש דרכים קצת יותר ענוות, מקצועיות וראויות להסביר את הגישה התזונתית שלך. ניסיון להציג בצורה מגוחכת אנשי מקצוע אינו הדרך הטובה ביותר.

    • מאת מיקי בן דור‏:

      רון
      אתה כנראה לא דיאטן שמדבר עם הרבה דיאטנים או דיאטניות מנקודת מבט המטופל. כל הדברים שנכתבו פה כן נאמרים על ידי דיאטנים וגם על ידי דיאטניות ובכל מקרה קשה להתווכח שדברים אלו הן הדברים שמייחסים לדיאטנים וגם לדיאטניות. שאל את האנשים על כל משפט פה והם יאשרו לך שזו התורה המקובלת. כולה שגוייה ולדיאטנים ולדיאטניות תפקיד חשוב בהפצת עצות האחיתופל האלה אז אל תתפלא אם הם והן נחשבים ונחשבות למקור העצות למרות שזה לא המצב. כמובן שיש גם דיאטנים ודיאטניות יותר משכילים ויותר מעודכנים ויותר פתוחים – ראה הערת האזהרה. אני לוקח את האחריות לפרסם לאחר קריאת מאות מאמרים מדעיים בעצמי במקור, התעמקות במתודה המחקרית, נסיון על עצמי ובני משפחתי וצבירת עשרות רבות של עדויות. מה אם האחריות שלך? אתה עושה אותו דבר? כמה פעמים אפשר לראות דיאטנית או דיאטן עם משקל יתר מייעצים לאנשים איך להוריד משקל? זו אחריות? אם אתה באמת רוצה ללמוד יש פה כ-200 פוסטים שמגבים חלק רב מהמסקנות של קריס. קרא את המאמרים שקריס מפנה אליהם וקרא את הפוסטים פה ואת המאמרים שהם מפנים אליהם, נסה בעצמך וקרא ניסיונות של אחרים ואז נתייחס לטענות שלך ביתר רצינות.

      • מאת רון‏:

        קראתי את תגובתך פעמיים ואני משוכנע שאתה מפספס את הנק'.
        קשה לקבל קביעה בסגנון- תשאל אנשים מה דיאטניות אומרות.. ותראה שזו הדעה הרווחת. כמו בכל תחום יש אנשי מקצוע ויש אנשי מקצוע. אני חושב שקל לך לבחור את המשפטים הבעייתים ולצטט אותם כי זה מתאים לאג'נדה שלך.
        אתה לא מבין את הבעיתיות בליחס לכלל ציבור הדיאטנים חוסר מקצועיות? אתה באמת לא מבין?
        השורה התחתונה שבדבריי היא זו- קצת פחות זלזול וקצת יותר ענווה כשאתה מתייחס לציבור שלם שניזון ממחקר אקדמי גם אם זה לא מתיישב עם דעותיך, יש דרך מכובדת יותר להציג דעה.. זה רלוונטי לחיים בכלל.
        דבר שני, לכל אחד מאיתנו צרכים שונים, מצבים קליניים שונים והתזונה המתאימה לו בהתאם לכך.. המלצות גורפות לכוווולם הן חוסר אחריות! קח את זה בחשבון..

      • מאת מישהו‏:

        רון היקר,

        תהיה אתה הדיאטן הראשון שממליץ לסוכרתיים על תזונה קטוגנית, דלת פחמימות. כי נכון להיום, המצב איום ונורא.

        תראה תזונה לסוכרתיים שממליצה דיאטנית בשם ענת טימין כאן:
        http://www.beok.co.il/Category/Article/14133/%D7%AA%D7%96%D7%95%D7%A0%D7%94+%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%94+%D7%9C%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%99+%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A8%D7%AA+%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%94%D7%9D

        היא ממליצה על 60-70 גרם פחמימה בארוחה. גם 30-40 גרם בארוחה זה כמות רעילה (כן כן כן רעילה) לחולי סוכרת. זה יעלה להם את רמות הסוכר בדם לשמיים.

        היא לא עושה את זה כי היא לא הקשיבה למרצים בלימודי התזונה. היא עושה את זה כי זה מה שהיא למדה בבית ספר לתזונה. עדיין מלמדים שם שהשמנה זה עניין של מאזן קלורי. ששומן רווי זה רע. שחולי סוכרת צרכים לאכול פחמימות מלאות. עדיין הרפואה המודרנית חושבת שכולסטרול זה רע ותעשיות התרופות חוגגות על רווחי הסטטינים.

        תהיה אתה הדיאטן הראשון שמפרסם אתר וממליץ לסוכרתיים תזונה קטוגנית דלת פחמימות. תזונה קטוגנית, היא התזונה היחידה שיכולה לאזן חולי סוכרת. שום תזונה אחרת לא תגרום להם לקום בבוקר עם ערכי סוכר בטווח הנורמה.

  7. מאת מיקי בן דור‏:

    רון
    אני בטוח שיש דיאטנים ודיאטניות שיש להם את האומץ לסטות מהנחיות התזונה אבל הם לא הרוב וכמו שאמר קריס לא הרוב שמתבטא בתקשורת. בשידור ברשת ב׳ הזכירה הדיאטנית הראשית של קופ״ח כללית (גם דיאטנית גם ראשית וגם של גוף שירותי הבריאות הגדול במדינה) את הפופולריות של הדיאטה הקטוגנית (מקום רביעי או חמישי בגוגל) ואת העובדה שהיא מזיקה בגלל ריבוי השומן כשהיא כורכת את זה יחד עם הפליאו שהיא תיארה מתוך איזה ויקיפדיה כאשר ברור שאין לה מושג מה זה. אני באופן אישי הגעתי למסקנה, כמו רבים אחרים, שהיסטורית, מדע התזונה אחראי למילוי בתי החולים בעשרות השנים האחרונות בחולי לב, סוכרת וסרטן. בגלל גודל הטעות והאפקט האסוני שלה אין כמעט ברירה אלא להתבטא בבוטות, למרות שבמקרה זה רק תרגמתי את הדברים. שוב, יש דיאטנים יוצאים מן הכלל אבל הראשיים והרוב כאמור לא יוצאים מן הכלל. האחריות העליונה שאני חש היא לומר את הדברים ולכן עושה זאת יומם ולילה ללא כל שכר. דיאטנים שהגיעו למסקנות דומות לשלי ולא צועקים את הדברים בראש חוצות הם אלה הלא אחראים לדעתי.

  8. מאת אלי שרון‏:

    שלום למיקי ולרון!
    אני גר בחיפה. ליפני 5 שנים התעלמנתי וליפני כי שנתיים פתאום סוכר שלי 127. יש לציין שחצי שנה ליפני מות אישית היה סוכר 87. פרופיל שומני הדם היו גבוהים הרבה שנים קודם. גימגלובין מסוכרר היה 6.7. ל״ד כולל כדורים 140/90
    פניתי לדיאטנית חיפאית די ידוע וקיבלתי דיאטת אורז בלבד ל5 ימים להורדת שומני דם ול״ד.
    הפגישה ובדיקת תוצאות מעבדה והשיחה היתה טיפוסית כפי סופר אצל מיקי. אחרי 5 ימים הבנתי שאני בכלל לא בכיוון. היה ממש לא טוב. סוכר עד 160 ולא יורד גם אחרי 4שעות. חיפשתי די הרבה לבסוף בחודש 6 שנת 2013 פגשתי את פוסטרים של מיקי. היום 6 חודשים אחרי בדיקות שלי a1c 5,7 שומי דם תקינים ב97% ומשקל ירד ב8קג ואין צורך בכדורים ל״ד הוא תקין לחלוטין. אני מציע לרון, יש פוסט שלד״ר יורי בבקין מירושלים בקשר לתכיפות הארוכות שם עניין קשור לאינסולין.
    מיקי שער כוח. עזרת לי אישית המות 1000 תודות. רון- כנירה דברים משתנים עם הזמן. בריאות לכולם.

  9. מאת דוריס‏:

    שלום מיקי,
    הבן שלי החליט להיות צמחוני לפני מס' חודשים.
    לפני כמה שבועות ראיתי את האתר שלך וסיפרתי לבני. היום קיבלתי ממנו קישור להרצאה של ד"ר מייקל גרגר :
    https://www.youtube.com/watch?v=IV-mlTfM070
    מה דעתך?

  10. מאת מתן אש‏:

    ממש תודה יל הארגון והתרגום.
    הולך לשמש אותי רבות ולהציל רבים אחרים