סקירת הסרט The Big Fat Fix – תיקון השומן הגדול

 

לינק לצפייה בסרט המלא.

דר' אסים מלהוטרה (Malhotra) הוא קרדיולוג בריטי שלפני כ-4 שנים הגיע למסקנה שהמלצות התזונה הנוכחיות, ובעיקר המלצה לצמצם את צריכת השומן ואי הטיפול בצריכת סוכר, הם הגורם העיקרי לעליה בשכיחות מחלות הסוכרת, העורקים והלב ובכלל במחלות הציביליזציה, כולל השמנת היתר.

לד"ר הזה יש כישרון תקשורתי יוצא דופן. בזמן קצר יחסית הוא הפך לאורח קבוע באולפני הטלויזיה ובעיתונים בבריטניה ובאוסטרליה ואף כתב מספר מאמרים מדעיים להצדקת עמדתו. כל זאת תוך כדי פרקטיקה כקרדיולוג בבית חולים באנגליה. הוא הקים גוף של רופאים ומדענים בריטיים בשם  the Public Health Collaboration וביחד עם ארגון נוסף הם פירסמו המלצות תזונה משלהם שזכו לתהודה חזקה בבריטניה.

המבצע התקשורתי האחרון שלו הוא סרט של 90 דקות שנקרא The Big Fat Fix. למילה Fix יש כמה משמעויות שהשם משחק איתן אבל הכוונה העיקרית היא במובן של "תיקון" והתיקון הוא שינוי היחס לשומן.

הכלל הראשון בתקשורת יושם בסרט בצורה מצויינת – הוא נעים מאוד לצפיה. שני הלוקיישן שלו הם כפר איטלקי בשם Pioppi בריביירה האיטלקית ואיזור הקייפ היפה בדרום אפריקה. לאורך כל הסרט אנשים עושים חיים משוגעים. הם מטיילים בנוף אלוהי ואוכלים אוכל איטלקי וגבינות ונקניקים ודגים והכל עם שמן זית זך מייצור מקומי, קונים אוכל מקומי במעדניות מסוגננות ובין לבין עושים קצת כושר גופני ביער.

הכפר האיטלקי פיופי היה מקום מגוריו של אנסל קיס הידוע לשמצה, אבי תיאוריית השומן כמקור למחלות לב והדיאטה הים תיכונית. הסרט מראה שאין קשר בין התיאוריה של קיס לבין הדיאטה הים תיכונית הנהוגה במשך מאות שנים בכפר. הם אוכלים דגים שמנים, מולים, גבינות שמנות ומפזרים מקסימום שמן זית על כל מה שזז. פסטה היא מנה ראשונה קטנה ופיצה אכלו רק באירועים חגיגיים פעם בחודשיים. כוס יין היא אירוע יומי ודיזרט עולה על השולחן רק בסוף שבוע. הקטע הדרום אפריקאי מנוצל לטיפול בנושא המתח, היציבה והפעילות הגופנית אבל גם שם פגישות עם כוכב תקשורת אחר, פרופסור טים נואקס  ומספר חוקרים נוספים וכן ביקורים בחוות ובחנויות מתמחות מנוצלים להסברת התמה העיקרית – שומן ומזון מן החי, בצירוף הרבה ירקות הם הכיוון התזונתי הנכון.

בתוך הסרט משולבים קטעים ישירים של המלצות עשה ואל תעשה מפי ד"ר מלהוטרה:

  • הרבה בשימוש בשמן זית, שמן קוקוס, חמאה
  • הרבה ירקות, דגים ובשר שניזון מעשב
  • הרבה בגבינות שמנות
  • ביצים הם מזון מעולה
  • שמנים צמחיים תעשייתיים מסוכנים לנו
  • סוכר מסוכן
  • שינה ארוכה ורציפה חשובה
  • פעילות גופנית לכיוון של יציבה ושיווי משקל וחיזוק שרירים

 

הקרנת הבכורה של הסרט נערכה בפרלמנט הבריטי. כן, לד"ר יש קשרים והוא לא מהסס לנצלם. כשאני משווה אותו לרופאים שמתארחים קבוע בתוכניות הבוקר שלנו כמו פרופסור פרידמן, שיצא לי להופיע מולו בערוץ 2 אצל אברי הגאון, בא לי לבכות אבל כשאני מסתכל על המתרחש בעולם ואפילו על המתרחש כאן בארץ מחוץ לתקשורת אני מתמלא תקווה. הכיוון הוא נכון והאמת עובדת. היום שבו יהיה עודף מיטות בבתי החולים עוד יגיע. הסרט הזה הוא עוד כלי ועוד שלב בדרך לניצחון הרוח האנושית על המגבלות האנושיות.

לסיכום $5 לצפייה נראה לי שווה, גם לאלה שמכירים את החומר אך במיוחד לאלה שעדיין מפחדים משומן.

 

שנהיה בריאים

 

מיקי

 

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא סקירת הסרט The Big Fat Fix – תיקון השומן הגדול

  1. מאת Ravit Aldar‏:

    מרתק! תודה על השיתוף! אני חושבת שאין רק אמת אחת בנוגע לתזונה. ומה עם תושבי האי okinawa ביפן שאינם צורכים מוצרים מהחי למעט חצי מנת דגים ליום וחיים את החיים הארוכים בעולם?

    • מאת עובר אורח‏:

      רוית, כדאי שתבדקי מחדש; תושבי אוקינאווה אבדו את יתרונותיהם ואינם מודל לחיקוי – נהפוך. ובכל מקרה חסר משמעות שהרי אינך מתכוונת לאמץ את הדיאטה שלהם; לא כן?

      נכון שאין תזונה אחת שמתאימה לכלל האנושות, כל עוד היא נצמדת לרכיבים המסורתיים אשר אותה אוכלוסיה צרכה במשך אלפי שנים. הבעיה שרבים משתמשים בטיעון הנ"ל (איני אומר שאת) כתירוץ לאכילת רכיבים מערביים מתועשים עד זרה, העיקר לא לשנות את תלותם בהם (סוכרים למשל).

      חוץ מזה שהחזיר משמעותי בתזונתם (הרסתי לך?) והטופו שהאם אוכלים אינו הטופו שמוכרים אצלנו בארץ (בין אם גולמי או דמויי שניצל)…

      • מאת מיקי בן דור‏:

        תושבי אוקינאווה כנראה אוכלים יותר בשר מהמדווח. על ידי עיתונאים בעלע אידאולוגיה צמחונית טבעונית כמו כותבי ״האזורים הכחולים״

      • מאת Ravit Aldar‏:

        עובר אורח, אתה יכול בבקשה להפנות אותי להוכחות שהם אוכלים חזיר? אני מסכימה איתך שצריך להצמד לרכיבים המסורתיים אשר אותה אוכלוסיה צרכה במשך אלפי שנים. ושסוכר וגלוטן זה רעל. יחד עם זאת אני חושבת שרבים מהפליאואיסטים מגזימים בצריכת הבשר ורבים מהם צורכים בשר מתועש שהקשר בינו (גם באיכות וגם בכמות המיזערית) לבין מה שצרכו אבותינו הצידים-לקטים קלוש ביותר. שלא לדבר על צריכת חלב ומוצריו ש הצידים-לקטים הנודדים לא צרכו.

      • מאת Ravit Aldar‏:

        מיקי, האם יש לך סימוכין לגבי טענתך שהעיתונאים מסלפים את האמת לגבי האיזורים הכחולים?

  2. מאת דודי‏:

    סרט לא למקצועניים שמחפשים ידע והרחבה וחבל כי ראיתי את 3 הסרטים וחשבתי שיהיה מגמת עליה כלומר הראשון הוא על שינוי גופני ומחשבתי בעולם התזונה והספורט והשני הוא על הישום על כלל הציבור ובעיקר על ספורטאי עילית . השלישי היה צריך להיות איך אני חי ,מרגיש,אחרי 3שנים של קיטו,פליאו. איך הבדיקות ? עדויות ,מחקרים ,מעמיק . במקום זה קיבלנו מאסטר שף