ההוכחה הכי פשוטה שבשר ושומן מן החי לא אחראים למחלות הציוויליזציה

יש מקרים שבהם ניתן להסיק מסקנה ברורה ממחקרים תצפיתיים. המסקנה היא מסוג "אי קשר". למשל כאשר משתנה אחד יורד בעוד השני עולה ברור לגמרי שאין קשר ישיר ביניהם. יכול להיות שהקשר הוא הפוך, מסקנה שאי אפשר לאמת ללא מחקר התערבותי.
למה להסתבך בדוגמאות? בואו נגש מיד לעניין עצמו – זה בדיוק המצב בקשר שבין צריכת בשר אדום ושומן מן החי והעליה במחלות הציביליזציה.

הנה גרף של צריכת בשר אדום בארה"ב בין השנים 1960-2017. הנתונים הם של משרד החקלאות האמריקאי.

בשר אדום
והנה הנתונים של העליה באשפוזים בשל מחלות לב בחלק מהתקופה המקבילה. לא צחוק, מדובר ביותר מהכפלה במספר האשפוזים.

מחלות לב

ניתן להסיק בביטחה שצריכת בשר אדום לא גורמת לעליה בשכיחות מחלות לב. יכול להיות שדווקא הירידה בצריכת בשר גורמת לעליה בשכיחות מחלות לב אבל, כאמור, לא ניתן לאשר זאת מנתונים תצפיתיים.
עליה דומה נצפית בארה"ב בהשמנת יתר, סוכרת, מחלות אוטואימוניות וסרטן כך שבקלות רבה אפשר לזכות את הבשר האדום מהיותו גורם לכל אלה. המסקנה הזו מבטלת תוצאות של כמה אלפי או עשרות אלפי מאמרים.

כעת בואו ניגש לשומן מן החי ולשומן מזרעים. הנה גרף של צריכת שומן מסוגים שונים באותה תקופה (לינק לנתוני משרד החקלאות של ארה"ב).

שומן ושמן

כמו שנראה בבירור, צריכת השומן מן החי ירדה וצריכת השמן הצמחי עלתה פי 2.5.

רק כדי להראות את תוצאות הפובייה משומן מן החי שאחזה בארה"ב עוד לפני המלצות התזונה 1980 הנה גרף שמראה את הירידה הדרמטית בצריכת החלב המלא שהחלה לפחות 20 שנה לפני פרסום המלצות התזונה.

חלב
כמו לגבי בשר אדום, אפשר לומר מהנתונים בביטחון מוחלט שאין קשר בין העליה הדרמטית במחלות הצוויליזציה ובין הירידה בצריכת שומן מן החי אלא אם כן הקשר הפוך. לעומת זאת, ההכפלה בצריכת שמן צמחי (ברובו סויה ותירס), שכיום צריכתו לנפש היא פי שבע מזו של שומן מן החי, חשודה ביותר. שמנים אלה שונים מהותית מבחינה כימית משומן מן החי ולא היו זמינים כלל עד לתחילת המאה הקודמת. בנוסף, יש מחקרים לא מעטים שמצביעים על קשר בין צריכה גבוהה של שמן צמחי רב בלתי רווי ומחלות ציוויליזציה רבות. על חלק ממחקרים אלה כתבתי פה פוסטים לא מעטים. הכניסו "רב בלתי רווי" בתיבת החיפוש ותמצאו. הנה כמה מהם – לינק, לינק, לינק

הנתונים שהבאתי פה זמינים לכל העולם כבר שנים רבות. איך מאשרים לפרסום את עשרות ומאות המחקרים התצפיתיים השגויים שעליהם מבוססות המלצות התזונה ואת כל התיאוריות המטבוליות מדוע בשר אדום גורם למחלה א' או ב' או ג'? נבצר מבינתי.

שנהיה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.